Tuesday, January 17, 2017

Konfliktsky

Jeg kan godt li' at tænke, at jeg er blevet bedre til at vælge mine kampe. Jeg ved at jeg da jeg var yngre var meget provokerende, og fik rodet mig selv ind i en del konflikter. Jeg var stædig og påståelig og for forkvaklet stolt til at indrømme når jeg begik fejl. I de år hvor jeg har haft det dårligst undgik jeg konflikter. Jeg gik ud af led for at holde mig gode venner med folk i rigtig mange tilfælde, og lagde låg på mig selv i så mange situationer jeg tidligere aldrig ville have fundet mig i.

På det sidste er jeg begyndt at lægge mærke til, at jeg ikke længere finder mig i hvad som helst. Og nok vigtigst, jeg bebrejder ikke længere mig selv for enhver konflikt jeg er en del af. Der er et stykke vej endnu, til balancen mellem provokatør og pleaser, men jeg glæder mig stille over, at det går den rigtige vej. Jeg tænker over hvad det er værd at bruge energi på, og hvordan jeg bedst får konstruktive resultater. Jeg kan indrømme mine egne fejl (så skal jeg bare også lade være med at påtage mig skylden for ting jeg ikke har haft indflydelse på). Og jeg siger fra når nogen eller noget går over mine grænser, om det så bliver direkte eller på skrift.

Så naturlig en ting, og alligevel så stor en succes!

Det er altid ubehageligt i en eller anden grad, at være i en konflikt. Noget helt andet er at overvære andres konflikter. Især på facebook er der gået sport i at lade sig underholde af andres konflikter, og gerne puste lidt til ilden for at få et rigtig godt "show". Jeg bryder mig ikke om det. Og det er måske endda mildt sagt. Jeg kan i nogle situationer have sværere ved at udholde de konflikter andre har, end dem jeg selv befinder mg i.

Jeg har særlig svært ved konflikter der fra mit perspektiv er meningsløse. Konflikter hvor parterne er blevet fastlåst i konflikten og har glemt emnet, med det resultat at de ikke ser de enten taler om to forskellige ting, eller måske endda er enige, men bare formulerer sig på to forskellige måder. Helt unødvendige konflikter. Det gør næsten ondt på mig, og jeg har voldsomt svært ved ikke at forsøge at bryde ind og "hjælpe".

Generelt er jeg meget opmærksom på konflikter der opstår af dårlig eller utilstrækkelig kommunikation. Hvad end det er mundtligt eller skriftligt. De skriftlige konflikter er igen mere end rigeligt repræsenteret på facebook, og opstår jævnligt i skreven kommunikation af enhver art. En joke der bliver en fornærmelse når tonefaldet mangler, en venlig påmindelse der pludselig "lyder" nedladende.

Mundtlig kommunikation har ikke i nær så høj grad risiko for misforståelser - ikke som vi er opmærksomme på i hvert fald. Men selv de mindste ændringer i tonefald, kropsholdning, stemmeføring eller ordvalg opfattes, enten bevidst eller ubevidst, og påvirker det samlede indtryk af budskabet. De mindste detaljer kan være nok til at bestemme resultatet. Og er man først opmærksom på det, er det nær ved pinefuldt at overvære konflikter opstå, som kunne være undgået ved bare få andre ord eller bedre afstemt stemmeføring.

Tal pænt til hinanden. Tag jer tid til at formulere jer. Tænk over situationen. Prioriter kommunikationen. Undgå de unødvendige konflikter. - Tak!

1 comment:

  1. »Tal pænt til hinanden. Tag jer tid til at formulere jer. Tænk over situationen. Prioriter kommunikationen. Undgå de unødvendige konflikter. - Tak!«

    Så temmelig enig!

    ReplyDelete