Saturday, May 19, 2018

Skal fysioterapeuter ikke være sunde?

Et par unge piger i et tog for nogle år siden, sagde det ligeud. "Skal fysioterapeuter ikke være sunde?" Det var ikke høfligt sagt, og når jeg genfortalte det var det da også behørigt fornærmet, men skal jeg være helt ærlig, var det jo ikke noget jeg ikke selv havde tænkt adskillige gange før.

Fysioterapeuter hjælper andre med at opnå eller vedligeholde en sund livsstil - i en eller anden grad, forstand eller form. Oftest. Det giver mening at forvente, at de er gode forbilleder for denne sunde livsstil. Så det er ikke så underligt at de to piger undrede sig over den småfede dame der påstod hun var fys.

Jeg er stadig småfed, og jeg har alle de gode undskyldninger og forklaringer klar, for jeg har selv forventningen om, at en fagperson bør kunne leve op til sine egne anbefalinger, i hvert fald til et vist niveau.Og en overvægtig fysioterapeut virker bare forkert.

Der er masser af evidens for, at moderat overvægt ikke er farligt, så længe man er i god form. Jeg kan holde fantastiske foredrag om, hvordan risikoen for livsstilssygdomme øges ved dårlig kondition, ikke ved øget vægt. Og det er da også fint til at aflede opmærksomheden, men sandheden er at jeg er mindst lige så meget i dårlig form, som jeg er overvægtig.

Jeg er mester i at slå mig selv i hovedet med den slags. Upåagtet, at det næppe er særlig givtigt for motivationen til at gøre noget ved det. 


Da jeg selv første gang konsulterede en fysioterapeut, som teenager, var jeg ultra nervøs for at skulle stå overfor en hyper sund fagperson, der kunne fortælle mig alle de ting jeg gjorde forkert. Det var en kæmpe lettelse at komme ind til et småbuttet helt-nede-på-jorden menneske, som kunne give nogle gode råd fra et helt realistisk perspektiv.

Fysioterapeuter, ligesom alle andre, er også mennesker. Og jeg prøver ihærdigt at minde mig selv om, at det er vigtigt at være menneske. At være uperfekt. At have fejl og svagheder. Ja, jeg er en overvægtig fysioterapeut, for jeg kan også have det svært, og være nødt til at prioritere min energi. Det gør mig ikke til en dårligere fys. Det gør mig til en fys med et større perspektiv. 

No comments:

Post a Comment